17 november 2022
Geplaatst door TeamHeroBreda

Aan een nieuwbouwproject zijn diverse partijen betrokken. Denk aan de ontwikkelaar, gemeente, aannemers, stedenbouwkundige, omwonenden, maar bijvoorbeeld ook de overheid. 

De komende periode laten wij u steeds kennismaken met een andere betrokkene van het nieuwbouwproject Hero Breda. Vandaag aan het woord Stef Weekers van het bedrijf Urban Matter Concepts. 

Stef Weekers, echtgenoot en vader van twee dochters. Werkzaam als concept-ontwikkelaar in gebiedsontwikkeling en wijkverbetering. Sinds 2020 werkt hij vanuit zijn eigen bedrijf Urban Matter Concepts. 

Wat zijn uw hobby’s of wat is uw passie naast het werk?

Het liefste ga ik reizen. Inspiratie opdoen in een andere stad. Ik kom bijvoorbeeld net terug uit Barcelona, met de trein. Maar ik zoek net zo graag de stilte op in de natuur. Met het gezin gaan we het liefste op pad met onze eigen camper. In het verleden gingen we ook veel buiten Europa, maar de komende jaren richten we op ons de landen om ons heen. Volgend jaar Noorwegen en Zweden. 

U heeft aan diverse projecten mogen werken. Welk project heeft het meeste indruk op u gemaakt? 

Ik werk graag aan projecten die er maatschappelijk toe doen. Dat kan advies zijn over de zachte kant van gebiedsontwikkeling of het bedenken van een nieuw verdienmodel voor maatschappelijk vastgoed. De meeste indruk maakte toch wel het gemengd wonen-concept voor mensen met een afstand tot de woningmarkt voor een instelling uit Amsterdam. Het is niet makkelijk om voor die doelgroep passende huisvesting te organiseren.

Hoe is uw samenwerking met AM tot stand gekomen en wat zijn uw werkzaamheden binnen Hero?

Tot medio 2019 heb ik voor AM gewerkt. Toen ik daar werkte kwam ik voor het eerst in aanraking met gezonde gebouwen, voornamelijk kantoren. Toen kwamen we er ook eigenlijk achter dat een duurzaam gebouw niet direct een gezond gebouw betekende. Daarbij heeft een gebouw ook een gezonde omgeving nodig en zijn we breder gaan kijken dan alleen het gebouw. Daar is eigenlijk het idee ontstaan om te kijken of we daar ook een gezonde woonwijk van konden maken. Dit idee mocht Rinske Brand van Brand Urban Agency in opdracht van AM uitwerken. Zij wilde met een team van experts uit de sport, gezondheidszorg en gedragswetenschappen aan de slag. Ik, inmiddels terug van een sabbatical, mocht als teamcaptain aan de slag. Zo zijn we tijdens verschillende sessies in samenwerking met Kenniscentrum voor Sport & Bewegen tot de basisbeginselen gekomen van een gezonde wijk.  

Waar zien we die basisbeginselen terug binnen Hero? 

We zijn nu vooral bezig met ontwerpen en voorbereiden om te bouwen, dus echt het stenen stapelen, de wijk inrichten, de ‘harde kant’. Volgens de basisbeginselen van het expertteam is die harde kant eigenlijk maar 40% van de gezonde wijk. 60% komt daarna en is ‘de zachte kant’. Die gaat in op het gedrag van mensen, de samenwerking met lokale partners, zoals ondernemers, de GGD, de supermarkt en scholen om mensen te helpen ook gezonder te kunnen leven. 

We hebben input geleverd voor het ontwerpen en inrichten van het gebied. Dat zie je straks terug in keuze van het groen, de wijkhub voor sociale ontmoeting en het organiseren van een community rondom bewust en onbewust gezond gedrag. We gaan ook door met deze principes nadat de laatste woning is opgeleverd, samen met de bewoners, dat is ook nieuw voor de ontwikkelaar.

Er komen beweegplekken in het plan, voorzieningen van 8 tot 88 jaar. Deze speelplekken moeten goed worden neergezet en waar nodig zorgen we dat mensen hulp krijgen via een sportclub uit Breda om de toestellen goed te gebruiken.

Duurzaamheid komt terug in het project. Hoe kijkt u tegen duurzaamheid aan, wat betekent dit voor u? 

Ik vind duurzaamheid een soort hygiënefactor, de basis van elke nieuwbouw. In Breda gaan we daar weer nieuwe stappen aan toevoegen zodat het ook een gezonde omgeving is. Door te letten op materiaalgebruik, de beweegvriendelijke omgeving en het verhogen van het wooncomfort. 

Waar denkt u zelf aan bij Hero, welke herinneringen heeft u aan het merk of aan de plek waar de Hero-fabriek heeft gestaan?

Dat is toch de jam waar ik als eerste aan denk, kersenjam is mijn favoriet! 

Heeft u nog een laatste tip voor toekomstige bewoners van Hero? 

Ik zou eigenlijk aan de toekomstige bewoners mee willen geven; laat je vooral inspireren door je omgeving en zeker ook door je buren. Sta open voor toevallige ontmoetingen wanneer je ’s avonds een ommetje maakt of je pakketje gaat ophalen in de wijkhub.

 

Wil je meer weten over Urban Matter Concepts en de projecten waar Stef aan werkt? Kijk dan snel op de site van Urban Matter Concepts!